Otyłość
Zdrowie

Otyłość: nowy rynek dla zarabiania pieniędzy?

Codziennie firmy farmaceutyczne z całego świata ścigają się w wymyślaniu środków skutecznie wspomagających metabolizm i spalających tłuszcz. Coraz szerszym zainteresowaniem również cieszy się chirurgia bariatryczna – to specjalny dział chirurgii plastycznej odpowiedzialny za zmniejszanie żołądka.

Do Wlk Brytanii są ściągane specjalne stoły operacyjne, stoły przystosowane do operowania pacjentów o masie przekraczającej 200 kg.

Mało tego; sprowadza się specjalne dźwigi, nosze i karetki pogotowia do transportu największych pacjentów do szpitala.odchudzanie-hp1

Na zachodzie Europy i w USA powstają firmy, które zajmują się wyłącznie cateringiem dla osób otyłych. Postępująca tendencja jest uzasadniona tym, że otyłość staje się coraz większą epidemią.

Przedmioty codziennego użytku
Za sprzedaż tego typu sprzętu w USA odpowiada jeden człowiek – amerykański businessman Scott Kramer, który dostrzegł potencjał zysku w rosnącym rynku nowych produktów dla osób otyłych.

„Pierwszym produktem, który zaprojektowaliśmy był duży sedes” mówi.

Siedzenie ma19 cali, podczas gdy „normalny” sedes jest szeroki na 14 cali. Dodatkowo może wytrzymać obciążenie między 363 kg a 500 kg, podczas gdy dopuszczalne obciążenie standardowego niewiele przekracza 100 kg.

Ludzie z krajów uprzemysłowionych, rajów socjalnych, wszędzie jeżdżą samochodami, jedzą coraz więcej i coraz mniej się ruszają. Stąd otyłość robi się coraz bardziej powszechna.

Kramer stara się wymyślić i wprowadzić do sprzedaży rzeczy, które usprawnią życie ludziom ze znaczną nadwagą.

Sprzedaje m.in. specjalne urządzenia do zapewnienia higieny osobistej ludziom, którzy nie mogą dotrzeć do niektórych części swojego ciała, aby je umyć.

Taktowne podejście
„To jest globalna epidemia”, mówi Keith Davis z firmy Goliath Caskets , zajmującej się wykonywaniem bardzo dużych trumien.

„Sprzęt w kostnicy często nie radzi sobie z ciałami o wadze ponad 250 kg, więc żeby przenieść ciało wzywa się straż pożarną.”

Choć nastąpił wzrost popytu na duże trumny i sprzedaje się ich znacznie więcej niż 10 lat temu, to Goliath Caskets nie rozwinęło się nigdzie poza USA.

Również nie wszystkie amerykańskie krematoria są przystosowane do spalania trumien tej wielkości. Czasami krewni w celu skremowania ciała przebywają odległości sięgające setek kilometrów.

Również amerykańskie teatry i kina są obecnie projektowane inaczej niż kiedyś. Siedzenia są większe, alejki szersze, również sanitariaty i udogodnienia dla niepełnosprawnych spełniają normy osób otyłych.

kathrynszrodecki

Nowy rynek dla przedsiębiorców
Amerykanka z polskimi korzeniami Kathryn Szrodecki jest działaczką na rzecz praw osób otyłych i podpowiada kręgom biznesowym, że wciąż jest niewykorzystany potencjał w tym segmencie rynku.

„W zasadzie otyłym nie pasuje większość przedmiotów codziennego użytku produkowanych seryjnie. Już nie chodzi o takie rzeczy jak siedzenie w kinie, w samolocie, ale na przykład ubranie, czy prysznic” – mówi.

Twierdzi także, że istnieją co prawda odpowiednie produkty ale w segmencie rynku adresowanym do konsumentów dóbr luksusowych. Natomiast na rynku dla średniej klasy niewiele się dzieje.

Logika nakazuje zauważyć, że droższe produkty dla „większych ludzi” i tak będą kupowane, bo jest ich niewiele, a są potrzebne. Czyli przedsiębiorcy więcej na nich zarobią.

Jednak Pani Szrodecki się nie zgadza.

„My nie wydajemy tyle, co przeciętny człowiek. Wydajemy mniej. Kiedy idziesz do centrum handlowego i widzisz większe ceny za ubrania takie same jak we wszystkich innych rozmiarach, to normalnym jest, że nie chcesz wracać na zakupy do tego miejsca, prawda?” pyta retorycznie.

Wniosek: w sklepie, w którym jest duży wybór ubrań, a także przedmiotów codziennego użytku dedykowanych ludziom otyłym – „duży konsument” zostawiałby więcej pieniędzy.

Kathryn Szrodecki opiera się na doświadczeniach własnych i badaniach zlecanych przez liczne fundacje, które rozpoznają rynek i potrzeby konsumentów.

„My nie jesteśmy marginesem, czy błędem statystycznym. Jesteśmy mainstreamem – stanowimy blisko 47% ludności amerykańskiej powyżej rozmiaru 16″

Żeby więcej wydawać, trzeba więcej zarabiać. Truizm? Zgadza się, ale mając na uwadze statystyki należy odnotować, że otyłym osobom jest trudniej dostać się na poziom managerski.

„Mniej zarabiamy, a Wy chcecie, żebyśmy płacili więcej za ubrania?” pyta Szrodecki.

Ma prostą wiadomość dla firm pragnących poprawić swoje marże:

„Przyjrzyjcie się nam, zróbcie badania, porozmawiajcie z nami. Zastanówcie się, dlaczego nie mamy na zakupy w sklepie.”

One comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *